Är du känd, eller?

Gammal och luttrad känner jag mig när få företeelser längre förvånar.

Dock provocerar en hel del, vilket jag hoppas tyder på både spänst och nödvändig branschomsorg i tider när design-kritiken är obefintlig. I Formex-sammanhang blir underligheterna extra uppenbara och adrenalinet rinner till när till exempel pressmeddelanden som detta dimper ner: ”Nu finns celebriteternas favorit Flatoutbear i Sverige … den nya ’it’-nallen i flera namnkunniga föräldrars barnvagnar.” Celebriteter och it-nalle!! I samma mening vittnar orden bara om en mycket jagsvag målgrupp. Jag reagerade också på meddelandet om ”En ny textil kollektion – designad av Sköna hem i samarbete med Himla”. Visserligen himla fin men varför en blaska i stället för en textilformgivare? Varför inte de ansvariga inredarnas namn i stället för tidningens? Och byts royalty mot annonsplats eller?
Ännu fler frågor väckte Sagaform som på Formex lanserade Pernilla Wahlgrens porslins-kollektion Piccadilly (hennes låt med tillägget Circus kom 1985 – fräscht!). Denna artist, bloggare, prisade podcastare och ”en av Sveriges mest folkkära personer” som på min Facebook-sida hela tiden vill kränga på mig en mirakelgörande rynkkräm (tack jag fattar vinken), har tidigare försökt med både hårprodukter, tandtråd och en osammanhängande, missklädsamt mönstrad klädkollektion. Tack Pernilla, men nej tack. Lyckligtvis är hennes porslinsserie ”utvecklad i nära samarbete” med välmeriterade HDK- och RCA-utbildade Ann-Carin Wiktorsson som jobbat hårt för att behålla sin integritet och tillföra alla de kvalitativa aspekter som produkt och varu-märke, hennes och Sagaforms, kräver. Och lagt till en tredje – ”brokigt, livfullt och innerligt, lite som jag, säger Pernilla Wahlgren med ett skratt”, som det står i releasen – tihi!
Piccadilly-pressvisningen var Sagaforms mest välbesökta under deras 20 levnadsår och jag fattar att det kittlar. Men hellre ser jag att företaget tar ett ansvar som seriös designaktör och värnar den egna utbildade kåren. Kändisarna får naturligtvis göra vad de vill, men inte dränera design-branschen på seriositet, kvalitet och trovärdighet. Jag menar att Sagaform är inne på fel väg, förmodligen starkt påhejade av ägaren New Wave, presentreklamföretaget som har förvandlat halva Småland till en outlet och med kuslig konsekvens nedmonterat både Orrefors och Kosta Boda. Jag hoppas innerligt att andra svenska designföretag har kunskap, kraft och mod att motstå andra än branschens egna superproffs, kändisar eller inte!

Text: Susanne Helgeson
Annonser