« tillbaka

Allt annat än kulturkrock

Arbetet med danska restaurangkedjen Italy gav arkitekterna en större förståelse för varumärkesbyggande och rumsligt historieberättande, allt medan besökarna upplever en varm bris från Medelhavet.

Att servera det bästa av två världar, bokstavligen, stod på önskelistan när restaurantören Cofoco återigen tog kontakt med Norm Architecture. De hade tidigare arbetat tillsammans med Hygge-explosionen Höst i centrala Köpenhamn men här var det frågan om ett inredningskoncept för en hel kedja med italiensk prägel som ska öppna i flera av Danmarks större städer. En ny typ av utmaning för arkitekterna, men en de villigt satte tänderna i eftersom de har samma inställning till, och passion för, historieberättande som Cofoco.  

– Restaurangerna skulle vara familjevänliga, mysiga – allt man förknippar med Italien, men med en minimalistisk, skandinavisk känsla så att de inte känns malplacerade eller teatrala, berättar arkitekten Linda Korndal.

Materialvalen och färgerna speglar både arkitekturen i södra Italien och den träälskande, lite avskalade och praktiska danska inredningstraditionen. Trägolvet, bänkarna och borden kommer exempelvis från danska familjeföretaget Dinesen.

– Jag har under två års tid forskat kring kopplingen mellan rumslighet, kultur och varumärkesbyggande så jag använde mycket av den kunskapen. Först identifierade vi värden som vi tycker är italienska och sedan översatte vi dem till ett skandinaviskt tilltal. Det betyder att, för ett tränat öga, så är väggarna lite varmare, blåtonerna lite mer azurblå och materialen har generellt en koppling till Medelhavet, om än på ett väldigt subtilt sätt, säger Linda Korndal.

För att kunna använda inredningen på flera olika platser utan att den skulle kännas serietillverkad har arkitekterna utgått från en handfull arkitekturarketyper: La Nicchia (nishen), Il Passaggio (passagen), Il Cortile (gården) och La Sala (matsalen). Varje avdelning har en egen färgpalett och ett eget uttryck som både ger den en egen karaktär och binder samman den med de andra, och konceptet gör varje restaurang olik de andra eftersom man kan utnyttja den enskilda lokal optimalt. 

Steget från att arbeta med unika restauranger till att jobba med en kedja var inte långt men viktigt för arkitektkontoret som vanligen gör skräddarsydda lösningar till sina kunder. Linda Korndal kallar det ”ett avgörande uppdrag” som startade en ny resa för kontoret.

– Det här var inte ett typiskt projekt för oss. I alla fall inte när vi tackade ja. Det påbörjade vår resa in i en vidare designpalett. Vi har byggt vårt företag på tidlös design och ett skandinaviskt tillvägagångssätt och estetik. Det här projektet hjälpte oss att utvecklas från att ha skandinaviskt uttryck till att ha en vidare filosofi baserad på skandinaviska kärnvärden, som exempelvis varm minimalism och en vilja till hållbarhet, avslutar Linda Korndal.

Annonser:
Annonser