« tillbaka

En parallell oas 

Text: Sophia Flemby Broberger

En mötesplats, kyrka eller tempel, till Inagawa Cemetery är alla välkomna, oavsett religion.

 

En önskan om att skapa en plats, dit människor oavsett religion eller tro kunde komma och mötas och be tillsammans var en av förhoppningarna som Boenfukyukai Foundation hade när de kontaktade den välrenommerade arkitektbyrån David Chipperfield för att realisera sina idéer. Nästan fem år senare, i maj 2017 stod projektet klart på Inagawa Cemetery i Osaka i Japan, och resultatet är enastående. 

En plats eller en oas, dramatiska vyer - med bergstoppar och böljande natur omger Inagawa Cemetery. En tröskel, likt en trappa leder upp mot berget Hokusetsu, och mot kyrkogården Inagawas högsta punkt. Vid fotänden av trappan, ligger det inkluderande kapellet och besökcentret. 

Besökcentret utgörs av två större rum. Ett som är en mer öppen del, där man kan samlas för att äta, och en del som fungerar mer som ett minnesrum. Rummet kan delas in i tre sektioner med hjälp av draperier gjort på vackert washipapper. Besöksdelen mynnar sedan ut mot trädgården som ligger centralt i byggnaden. Kapellet når man genom en diskret korridor -avskalat och med ytterst få tekniska funktioner - minimalt med belysning och elektricitet. Här förlitar man sig istället på det generösa ljusinsläppet från de stora fönstren som vetter ut mot naturen och de träd som uppenbarar sig utanför.

När arkitektbyrån fick i uppdrag av Boenfukyukai Foundation att rita besökcentret och kapellet ville man skapa en byggnad som var mer än bara en funktionell plats.  

– Vi ville skapa en byggnad med en stark fysisk närvaro och ett tydligt formspråk, som smälte in i det omgivande naturen och landskapet.  Formspråket och materialen skulle ge en känsla av tidlöshet och varaktighet i en miljö som ständigt förändras genom årstider och tidens gång, berättar Tom Herre, på David Chipperfield Architects som varit ansvarig för projektet.  

Inagawa Cemetery ligger fyra mil från Osaka i Japan, beläget på berget Hokusetsu, som är ett av regionens många berg. Utöver den makalösa naturen är berget även känt för sina utmanande vandringsleder. Landskapet och naturen var förstås en stor inspiration i arbetet, och en förutsättning för hur projektet skulle se ut. 

Terrängen, sluttningen gav arkitekterna idén om att skapa en öppen plats för besökarna i början av terrängen, för att sedan låta trappstegen löpa genom kyrkogården och dess natur upp mot den högsta toppen. 

– Vi har ritat byggnaden efter omgivningen och med hänsyn till landskapet. Där de vertikala trappstegen löper upp mot norr och med kanalen i söder.  Den röda betongen har ett utseende som skiftar beroende på de olika väderförhållanden, ljuset och årstiderna. Ibland reflekterar den solljus och andra gånger suger den åt sig regnet. 

Materialet, den röda jordliknande betongen användes även på byggnadens exteriör och utgör golv, väggar och tak som smälter samman med de olika delarna. 

– Inne i byggnaderna lät vi sandblästra golven, i en terazzo-liknande finish, även korridorernas tak och väggar sandblästrades för att skapa ett mer monolitisk utseende, säger Tom

Utgångpunkten har varit att skapa en plats som är tillgänglig för alla, rummen är öppna och generösa och med ständig kontakt med naturen. Inredningen är avskalad och består av i likhet med byggnaden av naturliga material, men här i trä, med bänkar och bord som målats i mörka kulörer. 

Trädgården, som omger området är signerad den japanska landskapsarkitekten Marcia Iwatate på Marcia Iwatate + Kamimura Landscape Architects. I utformningen av trädgården har man låtit gräs, buskar och vildvuxna blommor fått dominera, och där man hämtat inspiration från de japanska ängarna och skogarna i sitt arbete. 

Projektets omfattning har varit enorm, och inkluderat mycket hantverkskunnande, allt från landskapsarkitekter till lokala hantverkare har varit involverade i färdigställandet av projektet.  

– Framförallt hade vi möjlighet att arbeta med en uppdragsgivare som hade en enorm förståelse och kunskap om arkitektur och konst, och som var lyhörd. Samarbetet med alla inblandande har bidragit till att projektet blev så lyckat, och att vi nu ser en tidlös och inkluderande plats som är tillgänglig för alla att komma till, oavsett religion, avslutar Tom. 

 
Annonser:
Annonser