« tillbaka

En strand av en miljon bollar

Text: Frida Jeppsson Prime
Foto: Noah Kalina och Emily Clack

I september stängdes och packades The Beach ned. Det var en rumslig installation av Snarkitecture placerad i entréhallen på National Building Museum i Washington. Kontoret som arbetar i gränslandet mellan arkitektur och konst, och ofta i en monokrom färgskala, skapade på uppdrag av museet en artificiell inomhusstrand, komplett med solstolar och sand i form av ett enormt vitt bollhav.

Berätta hur ni kom fram till idén med en strand.
    – Vi har länge letat efter en möjlighet att använda dessa vita bollar i en arkitektonisk struktur, och nu såg vi en möjlighet. När vi fick i uppdrag att göra något för National Building Museums hall, och vi såg skalan på denna, ville vi göra något för att hylla just storleken och användningen av dagsljuset. Vi sökte även efter ett arkitektoniskt uttryck som var oväntat och som skulle förbli minnesvärt. Jag har för mig att vi också pratade om hur varmt och klibbigt Washington är på sommaren och hur långt ifrån stranden man är. Med

det i åtanke tyckte vi att en helt vit strand av nästan en miljon vita bollar kändes som en bra idé att genomföra, säger Alex Mustonen.

Stranden är, i de flesta fall, en offentlig plats där alla är välkomna och interagerar med varandra på alla olika plan. Ni tar detta tillgängliga rum till en sluten institution där besökaren förväntas betala inträde. Hur har tankarna gått kring den problematiken?
    – Det är en bra fråga. Hallen i museet tillhör egentligen det offentliga rummet, men museet beslöt ändå att ta inträde till The Beach. Jag kan inte tala å deras vägnar, men jag tror att sommarens inträdesavgifter är ett bra sätt för The Building Museum att samla in pengar, som en icke-vinstdrivande institution. Men med det sagt vore det en dröm att se The Beach realiserad i en helt publik kontext, gratis för alla att uppleva. Sverige känns som en lockande och möjlig plats för nästa version.

Annonser:
Annonser