« tillbaka

Färgexplosion på vardagsfesten

Text: Cecilia Öfverholm

ARKITEKT: STUDIO STOCKHOLM

Mobiloperatören 3 flyttade under hösten in i sitt sprillans nya kontor vid Globen. Vilken företagsledare som helst skulle nog känt sig nervös inför ett så omvälvande projekt. Inte nog med att flytta en verksamhet från lokaler som medarbetarna gillade, nu skulle man flytta in i ett helt nytt hus, anamma ett nytt arbetssätt, i en ny inredning och med en relativt ny ledningsgrupp. Men för 3, känt som en utmanare i sin bransch, blir effekten i stället att företagskulturen förstärks. Att vara en ”trea” sitter nämligen djupt rotat hos de flesta 900 som jobbar vid Globen. 

– Många företag som gör en sådan här resa gör den för att förändra sin kultur, men 3 ville bevara och förstärka sin, säger arkitekten Marco Checci på Studio Stockholm som hållit i projektet sedan drygt tre år tillbaka.

3 hade vuxit ur sina gamla lokaler och behövde förbereda sig för expansion. Dessutom ville man arbeta mer verksamhetsbaserat (läs aktivitetsbaserat). Fabege hade den perfekta tomten i den nya Söderstaden och på bara 1,5 år uppfördes det som i dag är 3:s nya huvudkontor. 

– Hade Fabege byggt huset på spekulation skulle de inte ha skapat ett atrium med gradänger, säger Marco Checci.

Atriet ligger i mitten av huset och här löper också en röd trappa upp alla 14 våningar i ”tornet”, byggnadens högsta del. Trappan har redan fått många smeknamn, allt från Röda tråden, till Blodomloppet och Ryggraden. Inte så konstigt. Ju närmare trappan och hissarna desto mer intensiva flöden. Här möts medarbetarna, här finns spontana mötesplatser och mer eller mindre öppna landskap. Ju längre bort från trappan och atriet man kommer desto fler fokusytor finns det, för ett mer avskilt arbete. 

– Vi har valt att inte skapa några stora zoner, utan här finns i stället variationsrika miljöer med närhet till de flesta typer av arbetsplatser. I grund och botten är människan lat och vi vet att man som medarbetare inte orkar gå för långt för att hitta en fungerande arbetsplats. Då sitter man hellre kvar, säger Marco Checci.

Det handlar mycket om sunt förnuft: Det är ingen idé att lägga fokusarbetsplatser vid en trappa exempelvis. De ska hellre ligga där det är minst trafik, i de lugnare delarna.

– Sedan gäller det att bygga det. Som arkitekt har man ett försprång, för vi kan ju styra människors beteenden genom att placera funktioner, eller ljussättning, formspråk, färger, möbler eller väggar för att användarna ska få ett visst beteende. Vi kan skapa förutsättningar för beteendet. Arkitektur är inte arkitektur utan människor, och människors beteende är det som styrker arbetssättet och kan få det att falla eller fungera, säger han.

Något har i alla fall blivit helt rätt på 3. Helena Körberg som haft det interna ansvaret för det nya kontoret låg sömnlös dagen före invigningen. Helt i onödan. För från dag 1 har medarbetarna anammat det nya verksamhetsbaserade arbetssättet, i början flyttade de runt ganska mycket, men numera är det lite mer stillsamt.

– Vi har skapat något vi kallar för ”starten”. Här ska man känna tillhörighet till sitt team. Starten är egentligen förvaringsskåpen. Alla team har sin egen start och ytan blir teamets hemmahamn. Man passerar här på morgonen, och en del team har alltid morgonmöten i starten.  Det här är den enda ytan som man får göra mer personlig, säger Helena Körberg. 

På vartannat våningsplan finns ett litet kök utmed trappan, på vartannat finns förvaringsskåpen. Hela kontoret är skapat i robusta material. Här ska det inte vara så farligt att spilla ut kaffe på golvet. Betong, massivträ och galvaniserat stål återkommer.

– Det får inte vara för puttenuttigt och fint. Det måste vara tillåtande. Vardagsfest är ett av 3:s ledord i identiteten, säger Marco Checci.

Mångkulturellt, fredag och backpacking är några andra (bland många) som medarbetarna valt. Flodkryssning och mörk choklad står däremot inte på listan.

Tekniska textilier, mesh och klätterrep: känslan av aktivitet återkommer hela tiden.

– 4 kilometer klätterrep fastnade i tullen. De trodde inte på oss när vi sa vad vi skulle använda repet till, berättar Marco Checci.

Till slut fick de ut sina klätterrep som i dag finns som färgstarka inslag i interiören, exempelvis runt de runda klädhängarna som står utplacerade lite överallt.

Längst ner i huset finns den stora scenen. Det råder ett ständigt sorl just här. Och det är medvetet. 3 vill att det ska höras vad som pågår och när vd:n varje månad presenterar 3 News hörs det alla 14 våningar upp. Folk sitter runt scenen men står också och hänger kring atriets balkonger. Överallt är det färgglatt med knallgula stolar, blågröna funktionsmöbler, lite mer lågmält inrett i de små öppna landskapen. Offecct har bland annat tagit fram en ljudisolerad fåtölj, och ett smart litet arbetsbord på hjul för dem med bärbara datorer.  Andra leverantörer är Blå Station, Ragnars, Magis, Plushalle, Ludvig Svensson, Kvadrat, Muuto, Lammhults, Hay, Lintex och Glimåkra.

Högst upp i huset ligger utbildningsverksamheten och för en kort sekund undrar man hur någon kan lära sig något när utsikten slår nästan allt man tidigare sett av Stockholm. På den stora takterrassen finns löparbanor och utegym, och till våren ska det kompletteras med en bar, en pergola och utemöbler. Lite vardagsfest alltså.

 
Annonser:
Annonser