« tillbaka

Helt enkelt läckert 

Text: Matilda Stannow
Foto: André Pihl

ARKITEKT: Wingårdh Arkitektkontor

När jag frågar Gert Wingårdh om inspiration och förbilder svarar han inte helt oväntat:
– Jag tänker på Herzog de Meurons alla lyckade transformeringar, Tate i London, Caixa i Madrid och konstmuseet Küppersmühle i Duisburg. Rejäla tegelhus, igenmurade, uppskurna o tillbyggda både med kärlek, respekt och ett rejält stycke arrogans. Spänningsfyllt, motsägelsefullt och kärleksfullt.

Det vi pratar om är Malmös nya saluhall som ligger i hörnet av Gibraltargatan och Neptunigatan på den så kallade Universitetsholmen, Malmö Live och Malmö högskola ligger i närheten. Den här delen av inre hamnen genomgår en stor omvandling och området kring saluhallen just nu en stökig byggplats. Neptunigatan håller på att breddas för att förvandlas till en grönskande och livfull boulevard, ett nytt stråk ner mot promenadvänliga kajer.

Saluhallen öppnade för drygt ett år sedan, Wingårdhs fick 2013 uppdraget av syskonparet Nina Totté Karyd och Martin Karyd, som ett par år tidigare tillsammans köpt det gamla godsmagasinet för att förverkliga sin idé om en attraktiv handelsplats för mat och fina råvaror. Den vackra men sedan länge förfallna tegelbyggnaden hade nästan hunnit bli en ruin, saknade tak men hade charm och stor potential inte minst på grund av sitt läge vid en framtida myllrande boulevard. Men nytt behövde adderas.

–Vi ville bevara godsmagasinets tegelmurar i sin helhet och låter dem synas så mycket som möjligt både in- och utifrån. Men för att tydliggöra gränsen mellan nytt och gammalt lät vi tillbyggnaden och tegellängan skiljas åt med en glasslits som löper genom tak och ytterväggar, berättar Joakim Lyth som varit uppdragsledare från Wingårdhs.

Saluhallen består av två sammanfogade delar. Intill den gamla tegellängan har lagts en smal byggnad med en fasad av rostiga korrugerade plåtar fästa på kraftiga stålprofiler. Mitt i projektet justerades tillbyggnadens plan för att anpassa sig efter en dagvattenkulvert som visade sig ligga under marken, det gav byggnadens knäckta form som nu exakt följer ledningens skyddsavstånd på 3,5 meter.

Interiören är medvetet tillbakadragen och sammanhållen, tänkt att fungerar som en robust ram för handlarna som själva ska kunna utveckla och byta ut sina koncept. Undertaket är mattsvart för att rikta fokus ner mot försäljningsdiskarna som ramas in av rejäla baldakiner i samma färg. Välgjord ljussättning lyfter fram råvarorna som öppet exponeras. Maten från de olika restaurangerna äts vid enkla träbord och pallar. De gemensamma ytornas inredning och möbler har utformats av bland andra Kjellander Sjöberg Arkitektkontor.  

Exteriören är smart och snygg. Som lite udda tvillingar står de bredvid varandra, lika men ändå så olika. För genom sitt överdimensionerade och utkragande skärmtak ger den smala tillbyggnaden en illusion av att ha samma mått som godsmagasinets gavel. Under det stora skärmtaket ligger saluhallens huvudentré som vetter mot staden. Kring huset finns flera andra mindre platser – mot väster ett torg för grönsaksförsäljning och evenemang och i gången mot P-huset finns en pocket-park för odling och platser för de som vill äta utomhus. 

Det rostiga greppet känns självklart. Visst, runt om i världen finns det många liknande stiliga tillägg på gamla hus. Men det finns inte så många i den här ligan i Sverige. Verksamhetens flöden och tillgänglighet värt att studera men kanske främst detaljerna på de korrugerade fasaderna.
–Titta till exempel på hur den sinuskorrugerade plåten avskiljs med ett upp- eller utvikt bleck. Ger skugga, skärpa och klara linjer, säger Gert Wingårdh, när jag ber honom peka ut något som jag inte bör missa.

Och drömmen om en aptitretande mötesplats där mat står i fokus känns förverkligad.  I byggnaden huserar 20 handlare och restauratörer som erbjuder noga utvalda råvaror och goda maträtter. Man får hoppas att både Malmöbor och turister fortsätter att hitta hit, trots att det stökiga byggandet kommer pågå i flera år. Den här typen av verksamhet är inte helt lätt att etablera, handlarna gör stora investeringar och säljer färskvaror som kräver varlig hantering och snabb omsättning. Men mun mot mun metoden sprider säkert ryktet om den raffinerade byggnaden med sitt smakrika innehåll. 

 
Annonser:
Annonser