« tillbaka

I kontrasternas gränsland

Michele Abirascid

När det svenska sko- och accessoarmärket ATP Atelier skulle öppna sin första fysiska butik på Södermalm i Stockholm, var idén just att inte öppna en butik. Det man ville skapa var en mötesplats, ett showroom, eller som de själva nu kallar det: en ateljé. En plats där den digitala världen får möta den analoga. Här finns inga butikssäljare utan butik-curators, förklarar Maj-La Pizzelli, ATP Ateliers grundare och creative director. I butiken kommer även företagets näthandel att hanteras. En ny slags retail som vi säkert kan räkna med att se allt mer av i takt med att e-handeln ökar och den så kallade butiksdöden sprider sig.

Atelier är en konceptbutik där företaget förutom att sälja sina skor och väskor även kurerar en komplett upplevelse med konst, möbler, dofter, blommor och smycken. Ett slags livsstilskoncept där man har möjlighet att köpa allt man ser – även delar av inredningen. Maj-La Pizzellis vision omvandlades till fysisk miljö med hjälp av den italienske arkitekten Michele Abirascid. Det krävdes dock en omfattande renovering för att förvandla den relativt mörka och murriga lokalen till den inspirerande atetljén som man hade tänkt sig. En vägg revs, rummen öppnades upp, fönstren blev större och utrymmet ljusare. Sedan kläddes det hela – från golv till trappor, tak och hyllor – i sandsstenen Pietra Leccese från södra Italien. Det var i dessa trakter som ATP Ateliers resa började.

– Hela idén föddes under en semesterresa. I det området är allt byggt i den här sandstenen – hus, gator, kyrkor. Så det var genialiskt. Men vi fick importera 17 ton sten, berättar Maj-La Pizzelli.
Precis som märkets produkter är inredningen en förening mellan italienskt hantverk och svensk design.

  I Italien vill man gärna bevara allt så som det har alltid varit, vilket är fantastiskt, de har inte schabblat bort något. Men samtidigt är det också en svaghet, man kan fastna i det gamla och inte uppdatera sig. I Sverige älskar vi allt som är nytt och modernt men har samtidigt lätt för att glömma vårt eget arv. Jag gillar den där kontrasten och tycker att båda delarna är lika viktiga, förklarar Maj-La Pizzelli. 

’Ambionen var att skapa en känsla av inklusivitet, väcka nyfikenhet och bjuda in. Samma tanke som man här med sina produkter: ha en premiumkänsla men utan att exkludera. Därför inreddes lokalen mer som ett vardagsrum än en traditionell butik – utan kassadisk men med soffa och bord.

– Det här ska vara en plats dit man kan komma för att inspireras, ta en kaffe vid bordet och prata med de som jobbar här, eller luta sig tillbaka i soffan. Vi har möblerat det som i en lägenhet, och inredningen kommer att förändras med tiden, precis som den gör i ett hem.

Annonser:
Annonser