« tillbaka

Personligt: Mike Meiré

Text: Anna Nordbeck

Med sinne för form och ständigt många bollar i luften delar Mike Meiré sin tid mellan uppdrag i designvärlden, likväl som i konst- och modekretsar. Ett av hans senaste åtaganden är lekfulla tolkningar av Alvar Aaltos ikoniska verk. Tidskriften Rum har träffat multikreatören.

Mike Meiré är en mångsysslare av rang. På samma gång formgivare, fotograf och kommunikatör, rör han sig i designvärlden lika naturligt som i modekretsar och konstsammanhang.  Han arbetar även med reklam och är samtidigt art director för en rad magasin. Tillsammans med sin äldre bror driver han det egna företaget Meiré und Meiré, och är nu inne på 26:e året; med dryga 60 anställda har de intagit en stadig plats i design- och kommunikationsbranschen. Meirés egen professionella bana startade redan vid 17 års ålder, då han formgav sitt magasin Apart. Därefter har det ena lett till det andra.

– Jag skiftar från design till mode och från mode till konst, men det hela handlar egentligen om att träffa människor och göra intressanta saker, säger han.
– Jag skulle gärna begränsa mig till en nisch men får alltid så roliga förfrågningar. Innan jag har hunnit tacka nej har jag redan börjat spinna vidare på idén.
I portfolion finns stora namn som Kenzo, Esprit, BMW, Siemens – och Artek, som är en av Meirés senaste samarbetspartners. För dem har han designat fyra specialutgåvor av Alvar Aaltos berömda Pall 60, som fyller 80 år 2013, samt moderna versioner av armaturerna A110 och A330S. Tolkningarna är lekfulla varianter av Aaltos tidlösa design, och ska inte nödvändigtvis vara enbart en fröjd för ögat, snarare en reflektion av vår tid.
– Jag kan misstro saker som är för vackra och ville därför skapa en design där något är udda, ur balans. Det tar ett litet tag att vänja sig vid estetiken, men när man gjort den ”till sin egen”, ser man dess skönhet.
De avvikande element Meiré pratar om utgörs av färg, vilket också ger produkterna skiftande ansikten beroende på vilken sida av dem man låter vara framme. Bakom ligger en tanke om kontrasten i natt och dag, och att olika möbler hör till olika timmar på dygnet. Pallarnas varierade ben gör att man kan förändra dem efter humör genom att vrida på dem: kanske ljusare och mer färgglatt på dagen, men mörkare och svalare på kvällen. Genom dessa färgade variationer – eller som Meiré själv säger: ”misstag” – skapas en helt ny produkt ur en klassisk design. Syftet är att människor ska kunna återupptäcka något de redan är vana vid.
– Jag har ju inte skapat någon ny design, så jag känner mig mer som en dj, jag remixar. Och färg blir ett intressant verktyg i det här. Det skapar en ny tappning av något som människor känner till. Den här déjà vu-kvaliteten gillar jag verkligen, säger han.

Genom sin fascination för Bauhausrörelsen kom Meiré i kontakt med Aalto i tonåren. Relationen till den ikonförklarade formgivaren består av både beundran och en känsla av jämlikhet. Han förklarar att han hyser stor respekt för människor som ”har ett uppdrag”: som är radikala och ifrågasätter vår tids normer och standarder. Människor som tycker att estetik ska vara ett uttryck för en mer komplex tanke.
– Allt idag är väldigt marketingrelaterat, vilket jag inte dömer i sig, för alla måste ju tjäna pengar. Vad jag saknar är den radikala attityden och en medvetenhet om att vi måste forma vår framtid, vilket betyder att vi måste agera i nuet.
En del av detta, som han brinner extra starkt för, är hur man ska kunna bevara vår historia i en modern kontext. Som far till tre barn – vilka tycker att vinylspelaren är ett mysterium men nedladdning av appar en självklarhet – är han väldigt intresserad av hur man kan föra vidare design till nästa generation. Hur kan man digitalisera något gjort av massa och därmed väcka ett intresse för klassiker hos dagens unga? Meiré pratar åter om möblernas variation, vilken kan utgöras av färg men också av olika texturer och material, och använder Pall 60 som exempel. Någon som gillar svart hade kanske önskat den i olika nyanser med läder på ena benet, speglar på det andra, etcetera.
– Den här generationen är väldigt krävande och de vet att de är industrins gullegrisar. De älskar mode och design med förutsättningen att de kan sätta sin egen prägel på det, och därför har jag introducerat dessa små misstag. På så sätt kan man ta tillvara på designens hållbarhet men fortfarande öppna upp för vår tids individualisering.
Han fortsätter:
– Jag tror det är viktigt att i vårt yrke hela tiden fråga sig: vad är verkligen modernt? Vad definierar oss, och var kommer vi ifrån?
Just historiens avtryck i vår samtid, och hur man ska kunna förkovra detta, är något Meiré återkommer till – liksom ett radikalt sinne. Att ifrågasätta, använda design för att åstadkomma något mer än bara snygg yta, och uppmana till ett mer holistiskt grepp när det gäller form, ligger honom varmt om hjärtat. Precis som den humana modernism som Aalto förespråkade. Meiré är imponerad av hur ungt Arteks manifest känns, trots att det skrevs för flera decennier sedan.
– Det är en revolution, och själen i en revolutionär tanke är alltid ung, för den är alltid avslöjande. Det är den här andan jag vill föra vidare.

 
Annonser:
Annonser