« tillbaka

Kollektivt på campus

Text: Ellinor Thunberg
Foto: Richard Chivers

ARKITEKT: MICA ARCHITECTS

Stowe West House är ingen studentkorridor i ordets typiska bemärkelse. Glöm långa, trista korridorer. Här har MICA Architects istället skapat ett hemtrevligt studentboende med lägenhetskänsla och gemenskap i fokus.

Föreställ dig en tonåring som sitter ensam på sitt studentrum i ena änden av en vindlande smal studentkorridor. Vägen till vännerna – eller en simpel kvällsmacka – känns kanske oändligt lång. Förr bestod en studentkorridor ofta av just rum på rad i en korridor – med de gemensamma ytorna placerade långt bort från det egna rummet. Men Stowe Schools nya elevhem är raka motsatsen! Här väntar istället ett studentboende där eleverna tas på allvar som unga vuxna och sovrummen är precis som i en lägenhet grupperade i kluster kring gemensamma boytor.

Det hela började med att den brittiska internatskolan, två timmars bilfärd nordväst om London, behövde plats för fler studenter på campus. Tre tegelhus från 1935 hade redan omvandlats till elevhem, men det stod snabbt klart att de behövde utöka ytterligare för att matcha antalet studenter. Skolan anlitade MICA Architects – som de sedan tidigare hade ett långtgående samarbete med – och resultatet blev Stowe West House. Med sin lekfulla asymmetri bjuder huset på en slags modern tinnar- och tornkänsla, i en stil som samtidigt flirtar med områdets historiska tegelarkitektur. Och inomhus finns inga ensliga korridorer så långt ögat når.

– Elevhemmet skiljer sig från den arketypiska stilen som separerar de gemensamma ytorna från sovrummen med långa korridorer. Som ett alternativ till det hotell-inspirerade upplägget vill West House istället interagera flödena i en serie gemensamma boytor som ger en direkt koppling mellan delat och privat, säger Paul Mullin, arkitekt på MICA Architects.

Han hoppas att det ska bidra med en känsla av ett vuxet boende och att de gemensamma ytorna ska spela en viktig roll i att skapa delaktighet och kollektiv känsla. Förhoppningen är en miljö som känns välkomnande och hemtrevlig, snarare än institutionell. Kanske mer som en första lägenhet än en studentkorridor.

– Utrymmena skjuter ut och vinklas i relation till sin placering och ramar på så sätt in landskapet. Det tar sig uttryck som geometriska trummor, torn och balustrader och undviker på så sätt den formella återhållsamhet som många andra elevhem har.

 

Den stora tegeltrumman rymmer ett rundat trapphus och de två huskropparna kopplas samman av en glasbro på andra våningen. Bron sträcker sig över gångvägen som skiljer delarna åt och tillsammans med terasser och generösa fönster skapas en känsla av en slags modern borg, där tegelfasaden och byggnadens låga höjd ändå gör att huset smälter in i omgivningarna. West House ligger längs skogsbrynet bland en rad äldre byggnader i skolområdets västra utkant.

Inomhus finns utrymme för studentlivet att ta plats och ekgolv och vita väggar utgör en neutral kanvas. Totalt finns här 24 sovrum och den stora gemensamma ytan har dubbel takhöjd som på så sätt även knyter ihop rum på olika våningsplan. Varje sovrum har egen toalett, säng, skrivbord och sittbänk vid fönstret och går i neutral färgskala – med undantag för golvet som har en starkare om än varmt tonad nyans. Byggnaden är planerad så att sovrummen på bottenplan vetter ut mot träden och landskapet utanför, istället för att ha utsikt mot gångbanan mellan husen.

– Studentrummen är grupperade i kluster och låter skolan vara flexibel i hur de vill hantera sitt användande, men det blir en helhet genom öppna trappor, broar och externa terasser.

Stowe School grundades redan 1923 och välkomnar studenter från 13 år och uppåt. MICA Architects har samarbetat med skolan i många år. Förutom elevhem har de även bland annat arbetat med en masterplan för hela området och en uppdateringen av R. Fielding Dodds konstskola från 30-talet. En av det största utmaningarna i just West House fall var en pressad tidplan och kort byggperiod och Paul Mullin berättar att det krävdes en stor team-instats för att nå i mål i varje led av processen.

– Kravet var att ha elevhemmet klart i tid för det nya läsåret, inom en konkurrenskraftig budget och att samtidigt hålla den väntade kvaliteten i linje med Stowes ambitioner.

 
Annonser:
Annonser