« tillbaka

Mer glas åt folket

Text: Katarina Andersson
Foto: Iwan Baan

I Corning, norra Amerikas glasrike, har arkitekterna Thomas Phifer and Partners skapat ett gigantiskt vitrinskåp åt glasföremål producerade 1990 och framåt. Upplevelsen ska vara som att kliva in i ett moln.

Om jag säger glas, vad tänker du då? Listan kan bli lång. Dricksglas, antika i kristall, eller billiga från Ikea, smäckra skålar à la Swedish grace, Kosta Bodas snöboll, prydnadsföremål (Gärna djur och fåglar – ingen använder väl längre kitsch som ett pejorativ? Allt är tillåtet.), nybyggda husfasader. Uttrycket ”till vardag och fest” torde sällan vara så passande som här. Så visst är det naturligt att detta mångsidiga material har sitt eget tempel, mindre väntat kanske att det hittas i en ganska liten stad belägen mitt i staten New York, nära gränsen till Pennsylvania. Corning, det är norra Amerikas glasrike.

Bay State Glass Co. flyttade till Corning 1868 och passade då på att byta namn till Corning Glass Works (i dag Corning Inc.). Företaget hade startats av Amory Houghton 1851 och hundra år senare grundade dennes ättlingar Corning Museum of Glass, som en gåva till nationen. (Trivia: Till släkten hör också en viss Katharine Houghton Hepburn.) Museet kan stoltsera med glaskonst från flera årtusenden och världens alla hörn, och samlingarna, som i dag innehåller 5 000 föremål, utökas ständigt. Man kan aldrig få för mycket glas, tycks i sanning vara deras devis. Det senaste tillskottet är en ny flygel tillägnad samtida glaskonst. Contemporary Art + Design Wing öppnade i mars och har ritats av Thomas Phifer and Partners. På en yta av nästan 8 000 kvadratmeter visas glaskonst och design från 1990 och framåt.

Thomas tar över stafettpinnen från flera generationer tongivande arkitekter som satt sin prägel på museet. Den ursprungliga byggnaden från 1951 ritades av Harrison & Abramovitz, 1980 utökades utställningsytan med Gunnar Birkerts mer organiska tillbyggnad och Smith-Miller + Hawkinson stod bakom ett nytt skulpturgalleri 2001.

– Det är ett fantastiskt arv, säger Thomas Phifer. Historien var absolut viktig. Vi ville hedra den traditionen genom att liksom Harrison använda oss av glas i fasaden.

Medan den ursprungliga byggnaden i modernistisk stil, inspirerad av Mies van der Rohe, är i svart med många detaljer är den nya flygeln som ett gigantiskt block av vitaste snö, intill ett nyanlagt grönt campus. Thomas beskriver exteriören som extremt enkel. En återhållsam konstruktion med ett 45 meter långsmalt fönster i frostat glas och övriga glaspaneler i vitt.

– Vi har tänkt oss det som en vitrin som ramar in föremålen, utan att stjäla någon uppmärksamhet från dem.

Att visa upp glas skiljer sig fundamentalt från att ställa ut annan konst. Detta blev arkitekterna varse under sina ingående studier av materialet.

– Vi var väldigt nyfikna på glaset, som var nytt för oss att jobba med. Vi tog ut en Alvar Aaltovas på gatan och såg hur den fick liv i solljuset. Den tog inte skada av ljuset, tvärtom. Så det vi gjorde var att ta in enorma mängder dagsljus i lokalen.

Horisontellt ljus är dock mindre fördelaktigt. Det betonar glasets silhuett och gör inte helheten rättvisa. Ljusinsläppet kommer därför ovanifrån, och silas mellan bjälkar som löper över de serpen-tinformade innerväggarna. För att kunna visa upp materialet, måste man förstå det, understryker arkitekten.

– Rummen är väldigt mjuka, det ska kännas som att kliva in i ett moln där glaset nästan svävar. Vi ville få bort alla distraktioner och endast ha kvar de mjuka, ljusa väggarna. Utrymmet som omger galleriväggarna blir som en inomhusversion av
Söderns verandor, särskilt där det stora fönstret vetter mot landskapet, som erbjuder en stunds respit.

Att förmedla kunskap om glas genom demonstrationer, kurser och workshoppar är en viktig del i museets verksamhet. För dessa ändamål finns en studio och den restaurerade Steuben-fabriken, som funnits på plats sedan museet uppfördes. Här tillverkades glas fram till 2011, och den har nu fått en ny amfiteater för att kunna ta emot fler besökare till den dagliga ”hot glass show”. Den nya vita flygeln konstrasterar mot fabrikens mörka yttre, och Thomas Phifer and Partners har låtit den ursprungliga strukturen få återta en central plats i interiören.

– Den här nya platsen skapar utomordentliga möjligheter för konstnärer och formgivare att utforska kraften och potentialen hos glaset på Corning Museum of Glass, säger Rob Cassetti, som är kreativ chef för museet. Det är speciellt passande i det historiska sammanhanget där glasmästare, konstnärer och formgivare har arbetat sida vid sida i nästan 60 år.

Contemporary Art + Design Wing är givetvis också utformad på ett sätt som ligger i linje med den samtida glaskonsten och de uttryck den tar sig.

– Dagens konstnärer använder glas på tidigare otänkbara sätt, säger kurator Tina Oldknow. De för in nya tillvägagångssätt, koncept och tekniker som tänjer på materialets gränser och kanske tydligast dess storlek. De här stora skulpturerna och installationerna krävde en monumental yta att ställas ut på.

Ur samlingen kan nämnas Constellation av Kiki Smith, en zodiakliknande installation i rumsstorlek med djurskulpturer som representerar mer eller mindre kända stjärnbilder. Liza Lous Continous Mile är ett annat verk som har en viss tyngd, med sina 4,5 miljoner glaspärlor.

Så, dags att uppdatera den där glaslistan.

Vad : Museum Var: Corning, USA Vem: Thomas Phifer and Partners Area: 9 200 kvadratmeter Färdigställt: 2015
 
Annonser:
Annonser