« tillbaka

Sanning eller Google?

Text: Mats Almegård

Svensk design undersöker sökmotorns sannings­halt.

Hur många gånger har du googlat något i dag? Säkert en del. Bara faktumet att vi i svenskan inte bara använder verbet googla, utan att Språkrådet också tog in ordet ”ogooglebar” i sin lista över nyord år 2012 (som sedan togs bort efter påtryckningar från ett visst företag) säger en hel del: Google är en stor del av vår vardag.

Men hur sann är informationen vi får fram med denna och andra sökmotorer på nätet? Då och då hör man röster som höjs på temat ”källkritik” men då handlar det nästan uteslutande om lärare eller journalister som är ute i pedagogiska ärenden. Till vardags är Google ändå kung. Nästan 90 procent använder Google som sitt främsta sökverktyg på nätet.

Designbyrån Ames Studio ville ifrågasätta den verklighet som den digitala världen – och därmed Google – serverar. Det blev utgångspunkt för designprojektet Ci-Tee. Som namnet antyder utmynnade projektet i en serie T-shirtar som var och en porträtterar en stad, eller snarare stadens färg – så som Google presenterar den.

T-shirten finns i 12 olika varianter, med bland annat Stockholm, Berlin, New York, Paris, Seoul och Shanghai. Färgen på respektive tröja är framtagen efter en analys som Amanda Ames och hennes team på Ames Studio gjort. Tillvägagångssättet var att bildgoogla städerna och analysera det mönster som framträdde för varje stad: Paris ses ofta i kvällsljus, London avbildas i gråväder och på Stockholmsbilder dominerar stadens blå vatten. Varje T-shirt summerar bildanalysen och får en färg för ”sin” stad. I trycket anges också vilken månad bildgooglingen ägde rum – och en siffra som utgör CMYK-färgen för staden ifråga.

Ci-Tee säljs på http://www.amesstore.se.

Vad : Kritisk design Vem: Ames Studio
Annonser:
Annonser