« tillbaka

Toppen av ett isberg

Text: Hege Hellström
Foto: Adam Mørk

En mycket begränsad yta att bygga kontor på – som dessutom korsas 
av en fyrfilig motorväg. Hur skulle du lösa den ekvationen? C.F. Møller Architects tänkte vertikalt och grönt när de byggde kontor och showroom för klädföretaget Bestseller.

Bestseller har 21 varumärken, bland dem Vero Moda och Jack and Jones. När de skulle bygga kontor för 800 anställda i Århus gick uppdraget till C.F. Møller architects och C.F. Møller landscape.
    – Den största utmaningen var själva platsen, ett gammalt varvsområde, helt omringad av vad som håller på att bli en stadsmiljö. Vi fick bygga som ett isberg, 24 000 kvadratmeter under jord och 22 000 kvadrat över, säger Julian Weyer, en av två partner i C.F. Møller som ansvarat för projektet.
    Vad kan man då lägga under jord? Parkering, naturligtvis, men också tv-studior och andra verksamheter som inte behöver dagsljus.
    En annan utmaning var att en fyrfilig motorväg går rakt över den plats som skulle bebyggas.
    – Det gjorde att vi fick ändra fokus från det horisontella till det vertikala, det blev en vertikal rörelse.
    Byggnadskomplexet är tänkt att fungera som en sorts port till den nya stadsdelen, där det just nu byggs bostäder.
    – Då blev det en kontextuell fråga. Vi kunde inte bara rita en stor klump utan måste bryta ner det hela, tänka volymmässigt med mindre byggnader. Det skapade mer känsla åt platsen, säger Julian.
    Byggnaderna är mellan en våning och tolv våningar höga. Parkeringsgaraget sväljer 450 bilar och 400 cyklar. Under jord finns också godsmottagningen, och det har påverkat exteriören positivt, säger Julian.
    – Byggnader får ofta baksidor där man sköter lastning och annat, men vi slipper det eftersom vi bakat in det i byggnaden.
    På tal om utsidor av hus är det stora kontraster i det här bygget. Fasaderna som vetter mot norr och söder har tydliga reliefer, skapade i natursten från Sicilien, som ramar in djupa fönsternischer. De fasaderna står i stark kontrast mot de enkla genomskinliga glasfasaderna som vetter åt öst och väst.
    Det finns natursten även inomhus, i trappor och golv, men även på väggar och en del möbler. Stenen kombineras med mörk ek och ljusa metall­detaljer, plus betong, för att skapa interaktion mellan färger och texturer.
– Mest nöjd är jag med helhetsintrycket. Med atmosfären, som är svår att mäta. Det är en plats där man mår bra.
    Det där med att må bra var faktiskt en sak som kunden ville komma åt.

 – Om man trivs på arbetsplatsen jobbar man mer, säger Julian.
    Entrén är formad som en bro. Från en intern gata syns glimtar av de gröna terrasserna och takträdgårdarna; det finns totalt tio gröna utomhusytor. Gatan leder till restaurangen, som har olika avdelningar med olika storlekar och inredningsstilar, beroende på hur privat man vill ha det. Från restaurangen kommer man direkt till terrasserna och en helt ny kanal.
    Den plats ögat fokuserar på i komplexet är en intern gata med ett centralt inomhustorg som går över den väg som delar byggnadens nedre plan i två halvor. Från torget kommer man till ett allmänt auditorium och mötesplatser.
    Bestseller ville ha auditoriumet och den inre gatan för att kunna hålla modevisningar. Mellan 500 och 1 000 personer kan samlas på platån, i trappor och på balkonger för att se modevisningarna eller för att delta i möten.
    Det finns också butikslokaler – som inte säljer något. I stället är de till för att man ska kunna testa nya koncept när det gäller inredning av butiker.
    – Företaget drivs av design i extremt hög grad och det här är ett showroom för deras design; byggnaden sänder signaler om design. Kunden var med oss i varje detalj, vi testade material och många andra saker, säger Julian.
    Resultatet är att det bara är fyra sorters material som går igen i komplexet: betong, mörkt trä, ljus metall och sten. Men utöver det finns förstås det levande, i form av takträdgårdar och terrasser.
    – Man ser hela tiden nya öppningar och perspektiv, och det finns gröna ytor på varje nivå. Det blir nästan en bioliknande upplevelse.
    Arkitekterna har inte sparat på krutet när det gäller miljövänlighet. Kontorskomplexet kyls med hjälp av havsvatten och värms med solpaneler och planeras som en energibyggnad där energi­åtgången är 50 procent lägre än de minimikrav den danska staten har satt upp.

Vad : Arkitektur Var: Århus, Danmark Vem: C.F. Møller Architects Typ: Kontor Beställare: Bestseller Area: 22 000 kvadratmeter kontor och 24 000 kvadratmeter mottagning och parkering När: 2009-2015
 
Annonser:
Annonser