« tillbaka

Vipp loft

ARKITEKT: DAVID THULSTRUP 

Ett av de mest bedårade hem vi någonsin besökt. Fantastisk arkitektur, utsökt möblerat med lika delar dyr elegans och personlig touch. Så där som det ska vara, ni vet. Fast det är inte alls ett hem, så klart, utan Vipps nya minihotell och showroom där besökaren inte bara får titta och klämma på produkterna utan sova, duscha, äta och slappa the Vipp way. Vi checkar in, får nyckeln och gör oss omedelbart hemmastadda med en (Vipp)kopp espresso i handen, fötterna i en mjuk matta och utsikt över ett område av Köpenhamn som brukade vara industriellt men nu pånyttfötts.

– Målet med projektet var att skapa en plats där gästen omedelbart känner sig bekväm och avskärmad från resten av världen. Vi ville att de skulle uppleva både rymd och intimitet och arbetade för att nå det målet genom att förvandla den stora, öppna ytan till mindre, distinkta men sammanhängande zoner med olika funktioner och uttryck, berättar arkitekten David Thulstrup.

Det finns en fin balans i våningen. Det första som möter besökaren är en mörkt grå hall med sänkt innertak och en piedestal med en prunkande blombukett som omedelbart sätter tonen: spännande, exklusivt men samtidigt välkomnande. Till vänster finns sovrum och badrum, och till höger öppnas rummet upp mot ett öppet kök med frukosthörna till vänster och matsalsmöbler rakt fram. Allra längst bort finns vardagsrumsdelen med två generösa, mörkt gröna sammetssoffor och bedårande fåtöljer tillsammans med ett överdåd av friska gröna växter. Allt under överseende av originalbjälkarna i taket, och mezzaninvåningen som bland annat gömmer ett extra sovrum. Allt annat än tomtar på loftet.

– På kvällen dras blicken naturligt uppåt genom sättet på vilket vi jobbat med belysningen. Vi ville att ögat skulle söka sig uppåt för att njuta av den imponerade takhöjden och de fina originaldetaljerna. Den specialtillverkade svarta trappan av perforerat stål är en hommage till Vipps industriella rötter, samtidigt som den nätta konstruktionen såg till att flödet i våningen inte bryts, säger David Thulstrup.

– Jag minns att jag, när jag besökte loftet för första gången och blev imponerad av volymen och allt naturligt ljus som kommer in genom de stora, höga fönstren. Jag tycker också mycket om de vackra takspjällen och kolumnerna från början av 1900-talet. Det första vi gjorde var så klart att sandblästra dem för att hylla det råa materialet, fortsätter han.

Briefen för arkitektkontoret var att konkretisera svaret på frågan ”Hur känns det att leva med Vipps produkter”. Att skapa något med ett eget liv, något som möter besökaren på ett annat sätt en butik. Det är ett genidrag att låta den presumtiva kunden använda produkterna på sina egna villkor och samtidigt förtrollas av en livsstil som plötsligt verkar finnas inom räckhåll. Utmärkt varumärkesbyggande för 2010-talet.

– Vi fokuserade på varma toner och mjuka texturer och valde möbler och konst utifrån kriterierna att de antingen skulle mjuka upp rummet eller ge det mer edge. Allt handlade i slutänden om funktion, form och rumsupplevelse. Exempelvis gav den böjda metallstolen av den spanska designern Guillermo Santomá från Etage Projects mer spänning till det avskärmade och mörkare sovrummet på övre våningen, konstaterar David Thulstrup.

– Vi inkluderade ikoniska pjäser men det är inte dem man ska se eller tänka på det första man gör när man stiger in. Jag tror inte på att sätta fokus på prestigefulla eller ikoniska möbler utan på att skapa balans och harmoni mellan texturer, material, färger och former.

Vilket Vipp är det då man ser materialiseras i inredningen i den före detta boktryckarfabriken från 1910? Ett välkomnande men samtidigt högkvalitativ varumärke med fingertoppskänsla och fötterna noga planterade i den egna historien med ett starkt industriellt arv. Ja, absolut. Men också ett företag som är prestigelöst och med en tydligt danska touch, vilket är nog så säljande även för en svensk publik som oss.

– Originalinnertaket med taksparrar i ek och högt sluttade tak ger en dansk känsla och våra kulör- och materialval spelar in när det gäller att få fram den skandinaviska känslan, säger David Thulstrup.

På frågan om vad som blev mest lyckat kommer svaret omedelbart:

– Att man känner som hemma, trots att man egentligen inte alls bor där!

Vi förstår precis vad han menar.

 
Annonser:
Annonser