Februarinumret är här

Maktlistan dominerar självklart vårt andra nummer i år. Är du själv med på listan i år? Med stolthet kan vi berätta att den för första gången i listans historia toppas av tre starka kvinnor! Nya tider, nytt ledarskap - vi ser verkligen fram emot denna topptrios gärningar under året. Vårt omslag pryds av Brian Wehrungs spännande fotografi.

deconstructed-3

Vi på Rum har följt Brian Wehrung under en tid och kan nu med stolthet publicera hans bilder både på omslag och i inlaga. Han är ingenjören från Ohio, USA, som älskar färger, abstraktion och minimalism. Nu väntar vi bara på hans stora genombrott!
 
Vad betyder fotografering för dig?
    – Jag gillar utmaningen med fotografins poseringar som inte finns i andra konstformer. Om du exempelvis är en konstnär som målar har du inga begränsningar när du skapar, det finns bara total frihet. Med fotografi är du begränsad av det faktum att du avbildar verkligheten, du fångar ljuset som reflekteras på ett objekt framför dig. Utmaningen ligger i hur du hittar kreativa vägar att arbeta med begränsningarna för att skapa intressanta bilder. Jag får en del av min tillfredsställelse när jag hittar nya sätt att se på gamla saker.
deconstructed-1

Hur arbetar du med färger?
    – Jag tycker att användningen av färger är det viktigaste elementet i mina kompositioner. De flesta av mina bilder är på olika objekt, byggnader, bilar … Jag letar efter enkla kompositioner som baserar sig på olika färger och ljus. Jag tenderar att se himlen som kanvas, som själva grunden, där de andra färgerna läggs till, och därför tycker jag bäst om molnfria dagar.

Var din period i New Mexico viktig i din utveckling fotograf?
    – Jag upptäckte att arkitekturen i New Mexico hade en helt annan färgskala och form. Byggnaderna var mer färggranna än på andra ställen där jag bott. De använde mycket grönt, orange och blått. De hade också en enklare formgivning, mer minimalistisk. Jag tror att jag hittade min estetik där och började se saker mer som en samling enkla former, och som också utvecklade min stil som fotograf.
deconstructed-8
Du är också ingenjör. Finns det någon likhet mellan att jobba som ingenjör och fotograf?
    – Jag brukar titta på de fysiska strukturerna, hur de är formade, konstruerade och hur de passar ihop. Jag tittar efter förhållanden mellan de olika objekten, och letar efter parallella linjer och förskjutningar, och de perspektiven är väldigt matematiska och ingenjörslika. Så min ingenjörsbakgrund formar, leder och möjligtvis begränsar mitt arbete.

Är de bilder vi visar i Rum typiska för dig?
    – Många av mina bilder tenderar att vara både abstrakta och minimalistiska. De brukar falla inom tre kategorier: de som är reducerade och baserade på samspelet mellan färg, linje och form; de som är abstrakta utan tydlig linje eller form; och bilder som är ytterligare behandlade digitalt och därmed ännu mer abstrakta. De bilder som Rum har valt faller alla inom den sistnämnda kategorin. Alla är arkitekturfotografier tagna i Palm Springs, San Diego och Las Vegas. Jag hade tittat på en del kubistisk konst och undrade hur det kunde översättas till fotografi.
deconstructed-7

Vad är viktigt när du väljer motiv och perspektiv?
    – När vi tittar på ett objekt, en byggnad eller en bil så ser vi ett komplext objekt konstruerat av en mängd enkla beståndsdelar, och vi uppfattar objektet i en kontext av dess fysiska förutsättningar och våra egna erfarenheter. Vad jag försöker göra med mitt fotograferande är att bryta dessa mentala kopplingar för att vi ska kunna se detaljerna i stället för helheten.

Arbetar du heltid som fotograf nu?
    – Jag har kvar mitt vanliga jobb som ingenjör och väntar på dagen då mitt stora genombrott som fotograf kommer och som kan göra mig rik och berömd!    

deconstructed-2

Text: Cecilia Öfverholm
Annonser