Marsnumret är här

Efter att ha publicerat abstrakta, färgstarka och nästan grafiska bilder av byggnader i förra numret gör vi nu en helomvändning och njuter av Elise Santangelos realistiska avbildningar – och lugnet sänker sig.

Arbetar du som fotograf?
    – För att vara ärlig, nej. Jag känner mig lite som en bedragare nu … Jag är designer och jag fotograferar en del för mig själv, vilket är en bra hjälp i mitt arbete. Men jag har aldrig arbetat professionellt som fotograf. Just nu praktiserar jag på Fabrica, Benettons forskningscenter för kommunikation och här ingår jag i en multidisciplinär grupp med produktdesigner, fotografer, skribenter, filmare och interaktionsdesigner. Jag är grafisk designer.
Verona_1_edit

De bilder vi har valt, är de typiska för dig?
    – Ja, kanske omedvetet. Jag fokuserar inte medvetet på vissa saker, men av någon anledning dras jag till dem. Jag har en tendens att använda fotograferandet för att uppmärksamma företeelser, och som designer försöker jag hela tiden skapa sammanhang och berättelser. När jag tar bilder gör jag det mest för att jag njuter av det jag ser; det kan utlösa ett minne av en plats, en känsla eller tid. För mig är bilderna bara väldigt personliga.
Milano_1_edit

Vad är viktigt för dig att fånga i en bild?
    – En vän sa en gång att mina bilder förmedlade en känsla av tysthet. När jag ser tillbaka på mina bilder som jag tog i Indien en gång kan jag verkligen förstå det. Indien är kaotiskt och bullrigt, men i mina bilder får man känslan av att allt buller och kaos stannat upp för en sekund. Jag antar att jag försöker förmedla något obemärkt i mina bilder, en tyst detalj i ett större sammanhang av buller, aktivitet eller energi.
Milano_2_edit

Föredrar du att arbeta med arkitektur?
    – Att resa påverkar mig mer än arkitektur specifikt, men med nya platser kommer ny arkitektur vilket i sin tur påverkar min design i form, material, textur, färg, närvaro och historia. Jag älskar att ta bilder av växter just på grund av texturen. Jag tror att jag i egenskap av grafisk designer dras till vissa saker för deras visuella uttryck, komposition och rymd. I mitt designarbete är sammanhanget och berättandet viktigt – kanske att jag omedvetet dras till arkitektur för att den ofta har en speciell kontext och en stark förankring till en plats.
Barcelona_1_edit

Vad blir ditt nästa projekt?
    – Jag har planerat en resa till Filippinerna där jag hoppas på att ta fler ”tysta” foton. Jag är också väldigt intresserad av hur vårt riktiga minne försämras vid överanvändningen av visuella referenser. Förutom det vill jag plåta fler porträtt.

Följer du några fotografer?
    – Scottie Cameron (scottiecameron.com) är en vän till mig som har en fantastisk kvickhet och humor i sitt arbete. Aleksey Kondratyev (alekseykondratyev.com) är en annan vän som gör mycket jobb i Centralasien. För mig förmedlar hans arbete en enorm stillhet, nästan dystopiskt. Två andra är Zoe Ghertner (zoeghertner.com), för hennes sätt att använda ljus och skuggor, och Laura Severa (mirkalaurasevera.com), som är en fantastisk fotograf och art director.    

India_1_edit

Text: Cecilia Öfverholm
Annonser